Opwindende gesprekken

We zijn de hele dag bezig met praten. Je spreekt partner, kinderen, collega’s, maar ook vrienden, mensen op straat, in bus of trein, (super)markt etc.. Steeds weer zoeken we de juiste toon om onze boodschap over te brengen. De ene keer wil je iemand overtuigen. De andere keer wil je de ander iets vragen, wil je serieus of juist luchtig overkomen.

Vaak ben je ongemerkt succesvol in je communicatie. Soms denk je er goed over na: hoe vertel ik de ander deze boodschap? Het gaat dan meestal om iets vervelends. We willen de ander liever niet kwetsen.

Toch gaat het een enkele keer gewoon mis.

Is dat erg? Nee. Ik denk wel dat we veel kansen laten liggen om meer impact te hebben op anderen. Daarmee onthouden we ons iets. Dat is wel jammer.

 

Als het mis gaat, is het bijna altijd omdat de ander of jij zelf getriggerd wordt door wat wordt gezegd. Getriggerd in de zin van dat iets in jou of de ander geraakt wordt. Dan reageren we vaak stekelig, gekwetst of ontkennend. Het vervelende is dat dit niet te maken heeft met wat gezegd wordt maar dat door de trigger een oude soortgelijke ervaring naar voren komt. Dat gebeurt onbewust. Dus als iemand zegt dat ik misschien iets meer aandacht moet geven aan details, dan kan ik boos worden. Terwijl het natuurlijk helemaal niet erg is als iemand dat zegt. Toch word ik boos. Als ik goed nadenk dan is er vaker iets mis gegaan in mijn leven doordat ik details over het hoofd zie. En dat heeft me soms zelfs echt schade gedaan.

Zo zijn er eindeloos veel ervaringen in je die getriggerd kunnen worden door wat iemand zegt. En, dat gaat niet veranderen. Wat wél kan, is dat jij je vaardiger maakt om daarmee om te gaan.

 

Zo kwam laatst iemand niet op een afspraak opdagen. Dat triggerde van alles in mij (ben ik niet belangrijk genoeg?) en ik was boos en wilde hem dat laten weten, toen ik hem eindelijk aan de lijn had. Maar wat er gebeurde was dat mijn onbetrouwbare date zich verontschuldigde. Op allerlei manieren. Hij ging zich niet verdedigen of het allemaal uitleggen. Hij zei dat hij fout zat, dat het hem speet en hij het wilde goedmaken.Hoe graag ik ook boos wilde zijn, zijn woorden en toon hadden direct een smeltend effect op mij. Deze man had impact op mij. Ik voelde me ruimer worden en de boosheid verdween. Dat was prettig.

 

Dit zijn 1:1 situaties. In een groep speelt dit nog sterker. Hoe meer mensen betrokken zijn bij een gesprek, hoe meer dit soort voorvallen de effectiviteit van een gesprek nadelig beinvloeden.

 

De belangrijkste graadmeter is je eigen agitatie. Zodra die er is, weet je dat er een trigger is. En daarnaast speelt de agitatie van de ander ook een rol. Als die is getriggerd, dat zich kan uiten door ergernis, of opwinding dan is de verleiding groot om daar in mee te gaan. Wil je met impact communiceren, dan is het belangrijkste dat je voor 50% oog blijft houden voor alle non verbale communicatie. Van de ander(en) én van jezelf.

 

Een ander voorbeeld: van de week belde een docent van mijn puberende zoon mij op om mij te vragen of ik mijn zoon wilde aanspreken op het feit dat hij de capuchon van zijn hoodie in de les opzet, terwijl dat tegen de regels is. Ik vond het nog al vreemd dat ze me hierover opbelde en ergerde me aan haar ratelende verhaal. Maar toen ik mijn ergernis doorhad (ik ben toch geen behang!) en kon parkeren, kon ik beter luisteren naar hoe zij praatte. Ik merkte dat ze zenuwachtig was. Ze had geen ruimte voor mijn vragen. Ik moest wachten en wachten tot ze me zei dat mijn zoon daar misschien wel een reden voor heeft maar dat ze die niet wist en dat hij dat aan haar kon mailen. Zonder iets te zeggen ((of juist door niets te zeggen), liep dit gesprek toch goed af.

 

Het zijn kleine incidenten die ik beschrijf. Het zijn vaak wel de incidenten die ongemerkt leiden tot verstoorde communicatie. Ik maak zelf gebruik van 3 handvaten om de communicatie goed te laten verlopen. Simpele handvaten die ieder wel kent, maar vaak moeilijk blijven om toe te passen. Het helpt om jezelf hierin te trainen.

1.     Als ik merk dat ik mij opwind, probeer ik me te concentreren op mj zelf. Ik vraag me af wat er getriggerd wordt

2.     Ik tel tot 10 (of tong afbijten, evengoed slikken) voordat ik reageer

3.    Als ik iets van agitatie bij de ander hoor, check ik bij die ander of wat ik meen te horen ook klopt.

 

Wil je de impact van je communicatie vergroten, neem contact met me op: 06-55846213 of download de flyer van mijn site https://www.tjebbohepkema.nl/individu

 

Tjebbo Hepkema